Moduły
Wstęp do edukacji międzykulturowej
Moduł podstawowy
8/godzin dydaktycznych
- Wyjaśnienie pojęć takich jak „kultura”, „wielokulturowość” „międzykulturowość” i „edukacja międzykulturowa”
- Zjawiska występujące na styku kultur i strategie radzenia sobie z nimi: różnice międzykulturowe, stereotypy, uprzedzeni
- Możliwość realizacji projektów międzykulturowych z wykorzystaniem środków Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży i programu „Erasmus+ Młodzież”
- Uwaga! Uczestnictwo w module podstawowym jest warunkiem koniecznym do skorzystania z oferty modułów komplementarnych
W międzykulturowej klasie – rozwijanie kompetencji osób pracujących z młodzieżą szkolną
Moduł komplementarny
8/godzin dydaktycznych
- Specyfika pracy w międzykulturowej klasie
- Rola nauczycielki/a jako „doceniającej/go i uwrażliwiającej/go na różnorodność”
- Rozwijanie umiejętności koniecznych do pracy z dziećmi migrantów oraz dziećmi polskimi powracającymi z migracji
- Najbardziej typowe trudności pojawiające się w międzykulturowej klasie. Strategie zapobiegania im/radzenia sobie z nimi (ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki procesu adaptacyjnego uczennic i uczniów cudzoziemskich)
- Szersze omówienie możliwości realizacji projektów międzykulturowych z wykorzystaniem środków Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży oraz programu Erasmus+ Młodzież
Stereotypy – wpływ na relacje międzykulturowe
Moduł komplementarny
8/godzin dydaktycznych
- Zdobycie wiedzy na temat tego czym są, jak powstają i czym cechują się stereotypy
- Przeanalizowanie roli stereotypów w życiu człowieka oraz tego jak przeciwdziałać negatywnym ich konsekwencjom
- Omówienie różnicy między stereotypem, uprzedzeniem i dyskryminacją
- Pokazanie procesu przejścia od stereotypu do uprzedzenia, a następnie do dyskryminacji w relacjach międzykulturowych
- Sposoby zapobiegania stereotypom, uprzedzeniom i dyskryminacji w relacjach międzykulturowych.
Praca w zespole międzykulturowym
Moduł komplementarny
8/godzin dydaktycznych
- Specyfika pracy w zespole międzykulturowym
- Pogłębienie wiedzy nt. wymiarów kultury, stereotypów i uprzedzeń i zrozumienie ich wpływu na współpracę międzykulturową
- Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z nieporozumieniami i trudnymi sytuacjami występującymi podczas współpracy w zespole międzykulturowym
- Korzyści wynikające z różnorodności zespołu międzykulturowego
Komunikacja międzykulturowa
Moduł komplementarny
8/godzin dydaktycznych
- Rozwijanie umiejętności efektywnej komunikacji w różnych kontekstach międzykulturowych (edukacyjnym, zawodowym, prywatnym)
- Pogłębianie wiedzy nt. wymiarów kultury, stereotypów i uprzedzeń oraz zrozumienie ich wpływu na współpracę międzykulturową
- Zrozumienie i pogłębienie umiejętności analizowania wartości, norm i zachowań występujących w różnych kulturach
- Doskonalenie umiejętności odczytywania komunikatów zgodnie z obowiązującym w danej kulturze kodem komunikacyjnym
- Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z nieporozumieniami i trudnymi sytuacjami w różnych kontekstach międzykulturowych